Joulukuusi ja muut perinteet tuovat joulun

Ei ole yllätys, että joulukuusi on monessa suomalaiskodissa joulun ydin.
 

Joulu lähestyy ja kauppojen hyllyt täyttyvät joulumakeisista, glögistä ja koristeista – joulun kasveja unohtamatta. Suomalaiset suosivat edelleen perinteisiä joulukukkia, kuten joulutähteä, hyasinttia ja amaryllista. Tänäkin vuonna suurin osa suomalaisista suunnittelee ottavansa aidon joulukuusen tekokuusen sijaan. Erityisesti nuorten kuluttajien keskuudessa on kuitenkin havaittavissa myös uusia trendejä joulukoristeiden valinnassa. Nämä ovat muutamia lopputulemia Plantagenin vuosittaisen trendiraportin, Kasvitrendit 2021 viidennestä osasta, joka käsittelee joulun 2021 trendejä. Plantagen julkisti tiedot 19.10.2021.

Plantagen esittelee vuosittain julkaistavan Kasvitrendit-raporttinsa jo kymmenettä kertaa. Raportti tehdään Pohjoismaissa Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa, joissa kussakin maassa tehdään oma tutkimuksensa. Suomessa raportti perustuu kuluttajakyselyyn, johon on osallistunut kansallisesti edustava otos, 1134 vastaajaa. Raporttia varten on myös haastateltu kasvien, trendien ja sisustussuunnittelun asiantuntijoita. Kasvitrendit 2021 -tutkimus on jaettu viiteen osaan, jotka julkaistaan vuoden aikana. Vuoden viides ja viimeinen julkaistava raportti on nimeltään Joulun kasvit 2021 – vihreä joulu.

Kuusi on joulun ydin

Ei ole yllätys, että joulukuusi on monessa suomalaiskodissa joulun ydin. Joulukuusi kauniine koristeineen toimii kodin keskipisteenä joulun alla, ja sen ympärille kokoonnutaan juhlimaan ja viettämään aikaa. Plantagenin Kasvitrendit 2021 -tutkimuksen mukaan noin kaksi kolmasosaa kuluttajista suunnittelee ottavansa kuusen sisälle tänä vuonna. Suurin osa kuluttajista, 32 prosenttia, aikoo ottaa aidon joulukuusen tänä vuonna, kun taas tekokuusen kertoi ottavansa 25 prosenttia vastaajista. Tutkimuksen mukaan nuoret kuluttajat ostavat aidon kuusen vanhempia kuluttajia todennäköisemmin.

Joulukuusen ulkonäkö on tärkeä tekijä kuusta valittaessa. Tärkeintä suomalaisille kuluttajille joulukuusen valinnassa on, että siitä ei varise paljon neulasia. Se, että kuusi pysyy hyväkuntoisena pitkään, että se on tuotettu paikallisesti ja, että se sopii sisustukseen, ovat myös tekijöitä, jotka otetaan huomioon kuusen valinnassa. Kuusi koristellaan edelleen useimmiten perinteitä kunnioittaen, mutta kuluttajat ovat avoimia myös uuden tyyppisille koristeille. Seitsemän prosenttia suomalaiskuluttajista kertoo koristelevansa joulukuusensa kasveilla tai kukilla, ja 45 prosenttia vastaajista voisi tehdä niin. Nuoremmat kuluttajat suhtautuvat iäkkäämpiä kuluttajia myönteisemmin joulukuusen koristelemiseen kasveilla, ja 16 prosenttia 18–29-vuotiaista koristeleekin jo kuusensa kasveilla.

Kiinnostus kestävän kehityksen kysymyksiin näkyy joulukuusen valinnassa

Suomalaisten kiinnostus kestävän kehityksen kysymyksiin on edelleen suurta, ja kestävään kehitykseen liittyvän kiinnostuksen ja joulukuusen valinnan välillä on havaittavissa selkeä yhteys. Kasvitrendit 2021 -tutkimuksesta ilmenee, että mitä enemmän kuluttajat tuntevat kestävän kehitykseen liittyviä kysymyksiä, sitä halukkaampia he ovat ostamaan laatumerkityn kuusen. Trenditutkimuksen mukaan 16 prosenttia kuluttajista aikookin ostaa laatumerkityn joulukuusen. Osuus on kuitenkin laskenut viime vuodesta 29 prosenttia.

Vastaajien kiinnostuksessa ostaa laatumerkitty joulukuusi on havaittavissa ero sukupolvien välillä. Nuorimmassa ikäryhmässä, 18–29-vuotiaiden keskuudessa, laatumerkityn kuusen ostavien osuus on peräti 29 prosenttia. Yli 60-vuotiaiden keskuudessa luku on sen sijaan 7 prosenttia. Trendiraportin mukaan lapsiperheet valitsevat jonkin verran keskivertoa todennäköisemmin laatumerkityn kuusen – vastaajaryhmästä 18 prosenttia aikoo ostaa laatumerkityn kuusen.

Kiinnostus laatumerkittyjä joulukuusia kohtaan on lisääntynyt voimakkaasti kuluttajien keskuudessa viime vuosina, mutta kuusen kasvaminen kestää kauan. Siksi kysyntä on toistaiseksi suurempi kuin tarjonta, kertoo Plantagenin tuotekategoriavastaava Hans Jensen.

Uudenlaiset trendit haastavat perinteet

Noin kaksi kolmasosaa (64 %) suomalaisista koristelee jouluna kuusen, mutta perinteisen joulukuusen tilalle ostetaan tänä vuonna myös muita kasveja koristeltavaksi. Kataja on suosittu vaihtoehto joulukuuselle kaikissa ikäluokissa, mutta erityisesti nuorempien kuluttajien keskuudessa on havaittavissa nouseva trendi vaihtoehtoisten koristeltavien kasvien keskuudessa.

Kasvitrendit 2021 -raportin mukaan 16 prosenttia 18–29-vuotiaista suomalaisista koristelevat ensisijaisesti sypressin tai setripuun jouluna, ja osuus on kasvanut viime vuoteen verrattuna. Kaktus on myös suosittu vaihtoehto joulukuuselle – 7 prosenttia 18–29-vuotiaista koristelee jouluna kaktuksen.

Kasvit ja kukat – kestävä joululahja

Kasvit ja kukat ovat kestävä joululahja, joka säilyy käytössä pitkään. Puolet suomalaisista harkitsee kasvin tai kukan antamista joululahjaksi vuonna 2021 ja viisi prosenttia Kasvitrendit 2021 -tutkimuksen vastaajista kertoo voivansa antaa pistokkaan joululahjaksi.

Suomalaisten keskuudesta naiset antaisivat miehiä todennäköisemmin kukan joululahjaksi, mutta pistokkaiden antamista joululahjaksi harkitsee hieman useammin mies kuin nainen. Kasvien antamisessa joululahjaksi on myös havaittavissa eroja eri ikäryhmien välillä – nuoremmat kuluttajat ovat avoimempia antamaan pistokkaita joululahjaksi kuin vanhemmat kuluttajat. Toisaalta kukan antaminen joululahjaksi on suositumpi tapa vanhempien keskuudessa.

Plantagenin trendiraportti osoittaa, että ihmiset, jotka ovat perehtyneitä kestävyyteen liittyviin kysymyksiin harkitsevat suuremmissa määrin pistokkaiden ja kukkien antamista joululahjaksi. Tämä voi johtua siitä, että kasveja pidetään kestävänä lahjavalintana, minkä johdosta ne vetoavat erityisesti kuluttajiin, jotka haluavat tehdä tietoisia valintoja joululahjaostoksilla.

Joulutähti ja amaryllis ovat joulun kukkasuosikit

Joulu on perinteinen juhla, ja sen huomaa myös suomalaisten kukkavalinnoissa. Suomalaiset suosivat edelleen perinteisiä klassikoita, ja aivan kuten viime vuonnakin, joulutähti on suosituin joulun kukka (27 %). Joulutähden jälkeen seuraavaksi suosituin kukka on hyasintti (19 %) ja kolmanneksi suosituin on amaryllis (16 %).

Kasvitrendit 2021 -raportista ilmenee, että nuoremmat kuluttajat suosivat joulun kukkavalinnoissaan joulutähteä, kun taas iäkkäämmät ovat enemmän ihastuneita amaryllikseen. Joulukuusen uusi haastaja, huonekuusi on myös huomattavasti suositumpi nuorten keskuudessa vanhempiin kuluttajiin verrattuna, ja huonekuusi onkin nuorten keskuudessa toiseksi suosituin joulun kasvi.

Kasvitrendit 2021 -raportista

Raportti on tehty yhteistyössä HUI Researchin kanssa. Asiantuntijoina on käytetty Stefan ”Trendstefan” Nilssonia (trendiasiantuntija), Lotta Fabriciusta (asiantuntija luomuviljelyssä ja pölytyksessä), Matteo Giustia (tutkija Gävlen yliopistossa), Janne Heliölää (tutkija Suomen ympäristökeskuksessa), Jørn Viumdalia (kirjailija), Minna Toivasta (puutarhasuunnittelija), Sian de Belliä (tutkija Exeterin yliopistossa), Juho Paukkusta (tutkija Suomen Luonnontieteellisessä keskusmuseossa), Monica Hamrea (Plantagenin puutarhapäällikkö), Dag Olav Hesseniä (biologian professori Oslon yliopistossa), Grethe Nordhelleä (psykologi, asianajaja ja kirjailija useammalle oppikirjalle), Hans Jenseniä (Plantagenin tuotekategoriavastaava), Mare Löhmus Sundströmiä (tutkija Karolinska Institutenissa) ja Elisabeth Halbjørhusia (sisustusbloggaaja).


Viides osa Kasvitrendit 2021 -raportista on ladattavissa täältä.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helen luotetuin sähköyhtiö 2023

Asuntolainat PK-seudulla: S-Pankki nyt edullisin

Aso-asuminen edullisempaa kuin vuokraaminen